Uncategorized

De reden waarom

Ik wist op voorhand dat het niets zou worden en toch moest ik hem kopen. Cindy Meston en David Buss schreven en boek….en niet zoals Jeroen Brouwers, want die doet dat goed, althans volgens het bekende nummer. ‘Waarom vrouwen seks hebben.’ De grondigste studie naar seksuele beweegredenen ooit. De kers op de cover heeft waterdruppeltjes op het vel. Lekker. Maar alleen de backcover is rood, vooraan maagdelijk wit. ‘We gaan niet overdrijven’ zei de uitgever vast. ‘Rood is zo’n hitsige kleur. Laat het ons toch maar netjes houden.’ Allez vooruit, een boek over seks en we houden het netjes. Dat beloofd!

Hoe leg ik uit wat er door mijn hoofd flitst als ik zo’n boek zie liggen. Ik probeer niet eens een lijstje te maken van ideeën en beelden die elkaar razendsnel afwisselen, of toch… ‘Vast een kut-boek 🙂 … grondige studie? Op grond, hmm… de auteur heet ‘buss’, hilarisch! … moet je een reden hebben om seks te hebben? Oei wist ik niet, excuus … Zouden die twee het gedaan hebben? Hoe, vooral hoe? …. Die kers op de cover, zou ze koud voelen tegen mijn lippen … ‘

‘19.95 euro’ zegt hij en kijkt me met opzet niet aan. ‘Neen, geen cadeautje, voor mij…’ Als hij dan toch kijkt, glimlach ik van onder mijn wimpers naar de man die al meer dan 15 jaar aan de kassa van de Standaard Boekhandel staat. Zou hij weten om welke reden zijn vrouw seks met hem heeft? Vast niet, zo somber dat hij kijkt.

397 pagina’s vol beweegredenen waarom je als vrouw zoal seks zou kunnen hebben. Twee avonden vroeg het me om de ‘grondigste studie ooit’ te doorworstelen. Geen hele avonden natuurlijk, ik heb ook nog seks ’s avonds 🙂 en blijkbaar heb ik daar dus een reden voor. Komaan dat moet ik weten.

Voor meneer en mevrouw de grondige onderzoekers aan het lijstje beginnen leggen ze omstandig uit wat vrouwen opwindt. Ik vat samen: geur, lichaamsbouw, gezicht, stem, motoriek, persoonlijkheid en humor. Dat eerste woordje: geur, dat interesseert me.

Ik had immers ooit een vriendje, lang geleden. Een boom van een kerel, een halfgod. Slim, aardig, snel, stukje Grieks, stukje Italiaans. Ik zag hem voor het eerst toen hij een tennisbal over het net mikte. Die kracht! Au, en dat met één arm? Gebronsde huid, donker-zwart haar tot over zijn kinlijn, ogen om in te kijken, kijken, kijken… oh ja, very very yum. Toen we eindelijk, eindelijk alle geplogenheden doorploeterd hadden en op zijn kamer belandden, duurde het welgeteld vier minuten voor ik besefte wat een vreselijke vergissing hij was. Ik duwde mijn neus in zijn hals en snoof…niks. Flets, flauw, weeïg. Ik ruik het nog als ik het schrijf. Een man-loze geur, geen kracht, geen hormoonbeest, niks stier, niks beest, niks dan flets en flauw. Geen idee met welk excuus ik wegraakte, maar ik kon niet. Echt niet. Een man moet ruiken naar man. Uiteraard, verzorgde, gewassen man, maar naar man, punt.

Klopt niet, zo zegt het onderzoek. Mooie mannen ruiken lekker. Een vrouw die een man uitkiest louter voor de seks kiest meestal mannen met een symetrisch gezicht, dat zijn immers ook de mannen die het beste ruiken. …Mannen met een symmetrisch gezicht? Ok, dus: ‘dag lekker beest, ik dacht zo, zullen we? Maar mag ik nog eerst even je neus en ogen opmeten, kwestie dat ik er zeker wil van zijn dat je lekker zal gaan ruiken eens ik het je warm maak.’

Soit, wat andere vrouwen opwindt, ik hoef er niet wakker van te liggen. Wat zijn de beweegredenen waarom ik, als vrouw, seks heb? Kom, shoot. Een lijstje: – Niet uit liefde, dat is een mythe – Om een emotionele of spirituele band te benadrukken – Voor de kick van de verovering – Uit jaloezie – Uit plichtsgevoel – Uit verveling – Als ruilmiddel – Als egoboost – Uit dwang – Als medicijn

Ik kom een beetje teleurgesteld aan pagina 397 aan. He! En ik? Waarom sta ik hier niet in? Nee, de conclusie is duidelijk. Van de meer dan 1000 vrouwen die ondervraagd werden paste elke uitspraak in een van de puntjes van dit lijstje. Ik blader nog eens door de inhoudstafel. Vrouwen hebben dus seks om een man te binden, omdat ze jaloers zijn, omdat ze moeten, omdat ze zich vervelen, omdat ze een huis willen of zich minderwaardig voelen en sommigen ook – al was dat een minderheid – omdat het hen afhelpt van hun migraine en pijnlijke maandstonden.

Het zijn Amerikanen die onderzoekers, bedenk ik, misschien komt het daardoor… Misschien ben ik wel abnormaal. Of helemaal geen vrouw. Misschien moet ik me in ’t vervolg maar gaan afvragen voor ik duik voor welk puntje ik ga die keer. Vandaag is het omdat ik je wil binden schat. (hm, voel je ook het zijsprongentje dat mijn geest maakt bij die zin? Ja? Jij bent mijn vriend, jij! 🙂 – zo bedoelen ze het in het boek dus niet.) Vandaag doe ik het omdat ik jaloers ben op de secretaresse, omdat ik niks beter te doen heb (aha!) of omdat ik me er beter door ga voelen als mens…

Meestal he, ik zeg meestal, heb ik seks omdat hij zo’n God van een vent is. Omdat zijn stem mijn aandacht zuigt. Elke beweging van zijn handen, kroelt mijn buik. Zijn ogen zijn het halletje van mijn genot, daarin schuilt zijn humeur en dus ook de intensiteit waarmee het zal gebeuren. Omdat hij me geestelijk prikkelt, me wakker houdt, alert houdt. Omdat ik weet hoe zijn ingehouden en beheerste bewegingen in het openbaar zo meteen achter de slaapkamerdeur overgaan in oerkracht. Omdat hij eist wat hij wil, me dwingt tot het nemen van mijn eigen genot, me doet kronkelen en zuchten. Omdat hij me prinses en hoer maakt. Omdat ik het zo intens heerlijk vind als hij zich overgeeft aan mijn handen en mond. Omdat hij me uitput. Omdat, ja zelfs omdat het zo fijn praten is achteraf, met mijn hoofd op zijn buik. Omdat hij woorden verzint voor onze handelingen. Meestal doe ik het omdat hij zo’n fantastisch, heerlijk, lekker minnaar is, maar soms, ik zeg soms he,  ook gewoon uit goesting. Ben ik nu ziek, dokter?

Geef een reactie

